Facilitator, ordstyrer, moderator. Titlerne er mange, når konferencer skal ledes, men honoraret er som regel det samme, nemlig højt.

Operasanger Gert Henning-Jensen afsluttede Region Hovedstaden Psykiatris arbejdsmiljøkonference 2016. Ved flyglet Leif Greibe (foto: Knud Lindholm Lau, 2016)
Til den høje pris har man som kunde ret til at stillei hvert fald disse spørgsmål til den facilitator, der hæver honoraret:
- Hvilken effekt skal forløbet have i den virkelige verden?
- Hvor meget ved du om emnet, og hvordan vil du researche videre?
- Hvordan sporer vi deltagerne ind på emnet og fastholder oplægsholderne på opgaven?
- Hvordan bygger vi bro over eventuelle modsætninger og skaber en god stemning . uden pinlige, såkaldte icebreakers?
- Hvilke programelementer skal komme hvornår for at skabe variation og en dramaturgi, der fastholder interessen, udvider forståelsen og sikrer en konklusion?
- På hvilken måde dokumenterer vi konferencens viden og inspirationer?
- Hvad skal der ske bagefter med den skabte viden og inspiration, så resultatet ikke tabes på konferencegulvet ?
- Hvordan fastholder vi en god rytme og et pasende tempo uden at spilde tiden?
- Hvordan skal vi fordele arbejdet og gøre forberedelsen smidig og effektiv?
- Hvem kan styre det praktiske?
Den dialog er en helt naturlig del af en fælles forberedelse af en konference, der jo i tid og omkostninger nemt løber op i en halv million eller mere. Og som virkelig bør være mere end en serie af indlæg, der uden sammenhæng og idé kædes sammen af en facilitator, ordstyrer eller moderator.
----
Eksempler på problemer, vi har løst med facilitering
- Hvordan forvandler man 150 eksperters viden og erfaring til et grundlag for anbefalinger til politiske beslutning?
- Hvordan involverer man effektivt medarbejderne i at kortlægge en afdelings kompetenceprofil, så den kommer til at passe med produktplanerne andre steder i den interne produktkæde?
- Hvordan bringer man effektivt nye ideer fra den ene ende af organisationen til den anden?
- Hvordan skaber man opmærksomhed om arbejdsmiljøbelastninger i en stor organisation?
- Hvordan løser vi fastlåste problemer med brug af systematiske problemløsningsprocesser?
- Hvordan gør vi virkeligheden og ikke forestillingen om virkeligheden til grundlaget for beslutninger?
-
Referenceeksempler: Region Hovedstaden, Arbejdstilsynet, Novo Nordisk.