På tryk

En god tekst forudsætter research på stedet, ikke alene ved skrivebordet. Hændelser og det levende livs konkrete detaljer skal opleves af skribenten, før de bliver til sætninger på papiret. Ofte kan eksperter og det levende livs aktører ikke selv se stoffet for bare engagement; men det kan den engagerede reporter, og bagefter formidle det i et sprog, der aktiverer uden at være poppet.
 
Læserne skal forstås som andet end sociale målgrupper med køn, alder, uddannelse eller værdikort; ingen bryder sig nemlig om at blive tiltalt som en social kategori. Skribenten må derfor bruge hele sin kontaktevne, intuition og sproglige palet på at forbinde udgiver og læser, direkte og igangsættende.
 
Eksempler og referencer: Fat i fraværet, Socialsministeriet, DA, 3F, m.fl. | Rundbordssamtalen, Forlaget Frydenlund | Ledelse i Fællesskab, BAR jord til Bord | Organisering.dk, Organisering.dk | Arbejdsfordeling og massefyring, EU's Socialfond

Tags: