10 frække spørgsmål til jeres dyre facilitator

Facilitator, ordstyrer, moderator. Titlerne er mange, når konferencer skal ledes, men honoraret er som regel det samme, nemlig højt.

 Operasanger Gert Henning-Jensen afsluttede Region Hovedstaden Psykiatris arbejdsmiljøkonference 2016. Ved flyglet Leif Greibe (foto: Knud Lindholm Lau, 2016)

Til den høje pris har man som kunde ret til at stillei hvert fald disse spørgsmål til den facilitator, der hæver honoraret:

  1. Hvilken effekt skal forløbet have i den virkelige verden?
  2. Hvor meget ved du om emnet, og hvordan vil du researche videre?
  3. Hvordan sporer vi deltagerne ind på emnet og fastholder oplægsholderne på opgaven?
  4. Hvordan bygger vi bro over eventuelle modsætninger og skaber en god stemning .  uden pinlige, såkaldte icebreakers?
  5. Hvilke programelementer skal komme hvornår for at skabe variation og en dramaturgi, der fastholder interessen, udvider forståelsen og sikrer en konklusion?
  6. På hvilken måde dokumenterer vi konferencens viden og inspirationer?
  7. Hvad skal der ske bagefter med den skabte viden og inspiration, så resultatet ikke tabes på konferencegulvet ?
  8. Hvordan fastholder vi en god rytme og et pasende tempo uden at spilde tiden?
  9. Hvordan skal vi fordele arbejdet og gøre forberedelsen smidig og effektiv?
  10. Hvem kan styre det praktiske?

Den dialog er en helt naturlig del af en fælles forberedelse af en konference, der jo i tid og omkostninger nemt løber op i en halv million eller mere. Og som virkelig bør være mere end en serie af indlæg, der uden sammenhæng og idé kædes sammen af en facilitator, ordstyrer eller moderator. 
 

----

Eksempler på problemer, vi har løst med facilitering

  • Hvordan forvandler man 150 eksperters viden og erfaring til et grundlag for anbefalinger til politiske beslutning?
  • Hvordan involverer man effektivt medarbejderne i at kortlægge en afdelings kompetenceprofil, så den kommer til at passe med produktplanerne andre steder i den interne produktkæde?
  • Hvordan bringer man effektivt nye ideer fra den ene ende af organisationen til den anden?
  • Hvordan skaber man opmærksomhed om arbejdsmiljøbelastninger i en stor organisation?
  • Hvordan løser vi fastlåste problemer med brug af systematiske problemløsningsprocesser?
  • Hvordan gør vi virkeligheden og ikke forestillingen om virkeligheden til grundlaget for beslutninger?
  •  

Referenceeksempler: Region Hovedstaden, Arbejdstilsynet, Novo Nordisk.