Retsretorik

Advokater kommunikerer med klienter, modparter og aktørerne under konfliktløsning, om det er i en mediation, voldgift eller retssag,

Publikummet er meget opmærksomt, særdeles kompetent og insisterer på de procedurer, der efter normer eller lovgivning skal følges – og der skal findes en løsning eller fældes en dom,

Kravene til advokatens kommunikation er derfor store. Juraen hjælper ikke, hvis den ikke finder ord og udtryk overfor dem, den skal påvirker.

 

Undervisning

Jeg tilbyder virkelighedsnær undervisning i alle dele af advokatens kommunikation og på alle niveauer.

 

Afhøring

Øvelser og træning med teori og feedback om fx: Stemme, krop, spørgsmål, afhøringstema, retsplejelovens rammer, Terlaus afhøringsvindue, sandhedsserum, relation, fortællingsmotivation, kognitiv tilgang, forberedelsen, strategi.

Afhøring med praktisk case “Revisoren” –  med Dan Terkildsen (H)

Indhold som ovenfor, men øvelser og analyser med udgangspunkt i afhøring af figurant i en virkelighedsnær sag: Revisoren. Sammen med Dan Terkildsen, partner i Lundgrens.

 

Procedure

Målet er at vinde rettens øre og forståelse gennem

  • opbygning af teksten
  • sproget og fremførelsen
  • inddragelse af dommeruniverset.

Det frie foredrag kommer til at stå levende frem med

  • betoninger
  • pauser
  • tempo og
  • variation.

Introduktion til stemmetræning udvikler kroppens og stemmens evne til at udtrykke det tænkte.

Bygger bl. a. på taleundervisning af værter på DR.

Også som privatundervisng og rådgivning i verserende sag.

Procedure med praktisk case “Pædagogen fyres” – med Dan Terkildsen (H)

Som ovenfor, men sammen med Dan Terkildsen, parther i Lundgrens

Præsentation og proces for advokater

For alle, der underviser, rådgiver, leder, præsenterer eller procederer. Individuelle opgaver og udviklingsønsker. Indhold: efter behov, fra stemmen til The Presentation Preparation Kit. Afklarende telefonsamtaler før kursusdagen. Afprøvet gennem femten år i advokatbranchen. Max otte deltagere. Lang dag eller kort workshop.

Klientkommunikation

Casebaseret undervisningsforløb baseret på erfaringer fra Projekt Retstryghed, gennemført for Danske Advokater og Dreyers Fond. Teoribasis: A Client-Centered Aproach og Tillidsbaseret rådgivning.

 

Formidling

Mange jurister skriver fremragende, andre gør det ikke; men der kan i de fleste tilfælde gøres mere for at gøre tekster mere relevante og anvendelige.

Jeg gør gerne forsøget som rådgiver eller rewriter, hvad enten der er tale om henvendelser til retten, klienten eller til en større offentligheden i form af bøger eller artikler.

Facilitering

Veltilrettelagte interaktive processer muliggør en effektiv overførsel af juridisk viden og metode til et publikum, også til et stort publikum, lægd eller juridisk professionelt.

 

Rådgivning

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Fusce quis lectus quis sem lacinia nonummy. Proin mollis lorem non dolor. In hac habitasse platea dictumst. Nulla ultrices odio.

Referencereksempler

Undervisning og rådgivning

Accura

Bruun & Hjejle

Danske Advokater

Dandersandmore

DR Jura

Graven Nielsen Kokkenborg

Hilerød Advokatforening

JUC

Mazanti-Andersen

Koch/Christensen

Norbom og Vinding

Kammeradvokaten

Lundgrens

Majken Johansen Advokatfirma

Per Magid Advokatfirma

Svejgaard Galst, Kirk Larsen & Ascanius

TRYG Advokatfunktion

SDU

Størree forløb

Udvikling af pædagogiske ledelse af Procedøruddannelsen for Danske Advokater (sm m. Jens Rostock-Jensen, Tomas Ilsøe, Mariann Norbomm, Thomas Rørdam, Søren Stenderup Jensen, Line Meulengracht)

Talens Magt, kursus i advokatens kommunikation, afholdt gyve gange for Danske Advokater

Udvikling og undervisning af det retsretoriske modul i Civilprocessen ved Juridisk Institut, SCU (sm m prof. Kristina Siig og prof. Frederik Waage)

Projekt Retstryghed og klientkommunikation, et redskabsudviklende og empirisk baseret forløb for Danske Advokater og Dreyers Fond

Publikationer

Frederik Waage om Rigsretten og ministeransvaret, En talende lydbog, marts 2021. Tre timers interiew, hundrede siders kildetekst

Den gode klientsamtale (sm m Helle Pallesen, Advokaternes Magasin, maj
2015, Danske Advokater